Jesteśmy przede wszystkim po to,
żeby Twoje dziecko było szczęśliwe,
czuło się potrzebne.
Szkoła Podstawowa Nr 6
Specjalna w Katowicach
Tworzymy programy autorskie
wychodzące naprzeciw potrzebom
naszych uczniów.
Szkoła Podstawowa Nr 6
Specjalna w Katowicach
Szkoła dla dzieci niepełnosprawnych intelektualnie, z zespołem Downa, autystycznych, z porażeniem mózgowym
i innymi sprzężeniami.
Szkoła Podstawowa Nr 6
Specjalna w Katowicach
Prowadzimy zajęcia z integracji sensorycznej, które wpływają
na zmysły naszych uczniów.
Szkoła Podstawowa Nr 6
Specjalna w Katowicach
Szkoła na Śląsku prowadząca
terapię dźwiękiem.
Szkoła Podstawowa Nr 6
Specjalna w Katowicach
Terapie
Terapia dźwiękiem
Terapia przy użyciu mis dźwiękowych
Choć człowiek otoczony jest dźwiękami, żyje w świecie dźwięków, to nie zawsze jest świadomy ich wpływu na organizm człowieka.Już tysiące lat temu niektórzy ludzie wiedzieli, że dźwięk ma ogromną moc. Samo słuchanie niezwykłych, pełnych harmonii i ukojenia tonów mis dźwiękowych jest pięknym przeżyciem. Dźwięk wprowadza nasze ciało i umysł w stan głębokiego relaksu i wyciszenia, natomiast połączenie wrażeń słuchowych oraz odczuwanie wibracji bezpośrednio we własnym ciele jest absolutnie niepowtarzalnym doznaniem.Terapia z wykorzystaniem dźwięków i drgań mis znana jest w Tybecie od ponad 3000 lat. W krajach europejskich metodę masażu dźwiękiem rozwinął w latach 80-tych Peter Hess.
Celem terapii dźwiękiem jest :
- pełna relaksacja, odprężenie i wyciszanie uczniów,
- uspokojenie i pogłębienie oddechu,
- wyciszenie zachowań trudnych i niepożądanych,
- zmniejszenie autostymulacji,
- stymulacja wibracyjna
- stymulowanie narządów zmysłów, przede wszystkim słuchu, dotyku, wzroku,
- likwidowanie różnych dolegliwości bólowe, jak ból głowy, karku, mięśni,
- usuwanie strachu, niepewności, wszelkich blokad,
- poprawa w zakresie komunikacji,
- wydłużanie koncentracji uwagi.
Oddziaływanie dźwięku bazuje na stymulacji zarówno drogą słuchową, jak i przez bezpośredni odbiór ciałem. Dźwięki mis wnikają w ciało powodując wibrację komórek. Misy wydają zróżnicowane dźwięki o różnych walorach terapeutycznych, których potrzebuje nasze ciało prowadząc do jego harmonii. Misy dźwiękowe składają się ze stopu 12 metali, są wykonywane ręcznie w Nepalu, różnią się wielkością oraz częstotliwością dźwięku.
Misy, które wykorzystuje się do terapii, dzieli się na trzy kategorie:
1) misy brzuszne,
2) misy stawowe (uniwersalne),
3) misy sercowe
Terapia przy użyciu mis dźwiękowych stosowana jest w postaci:
- „kąpieli dźwiękowych” - to połączenie muzykoterapii, relaksacji i wizualizacji, z zastosowaniem mis, gongów, dzwonkówshanti, monochordów. Kąpiel dźwiękowa trwa ok. 15-20 minut, uczniowie leżą i wsłuchują się w płynące dźwięki.
- masażu misami - polega na ułożeniu odpowiedniej misy lub mis dźwiękowych na ciele w ściśle określonych miejscach i delikatne pobudzanie ich do drgań. Fala akustyczna oddziałuje nie tylko na narząd słuchu, lecz również pobudza do drgań tkanki całego ciała. Czas trwania masażu: ok.45 minut. Uczeń masowana siedzi lub leży, jest w pełni ubrana. Po takiej terapii dziecko jest zrelaksowane, odprężone, wyciszone i chętne do dalszej pracy dydaktycznej.